mandag den 12. august 2013

Første skoledag

Halløjsovs.

Ja ja, det er altså ikke min første skoledag. Den klarede jeg for 19 år siden! Gud, jeg lyder lige pludselig ekstremt gammel. Hehe, det var ikke meningen.

Nej, jeg har fra i dag og de næste 3 uger frem, fået 20 lektioner i en 4.klasse på Billundskolen. Jeg var den allerførste lærer, eleverne skulle have i dag. Jeg havde egentlig ikke troet der var nogle forældre til stede, men det er man åbenbart ikke for gammel til, når man starter i 4.klasse. Der var i hvert fald en 4-5 stykker.

Min plan for 1.modul gik egentlig fint. Der var nogle ting jeg ikke helt havde timet rigtigt, så jeg havde 10 minutter i overskud. Dem brugte vi så bare på at tale om dukseregler, og jeg fik også spurgt ind til billedkunst. De skulle jo helst ikke lave noget, de allerede har været i gang med.

Jeg syntes egentlig det gik okay med eleverne. De var til tider lidt højtråbende + de havde svært ved at holde mund når andre snakker, men det skal vi nok komme efter. Jeg synes egentlig også at jeg havde styringen. Der er nogle enkelte drenge der er lidt urolige og en lille pigegruppe der bare ikke kan holde sig fra hinanden. De skal bare have flyttet pladser, men det kunne matematiklæreren jo ikke vide da hun fordelte pladserne i første omgang.

Efter timen kom der nogle forældre ind i klassen. De sagde eleverne bare skulle have meget faste rammer og vi gerne måtte være strenge. Derudover skulle vi bare tage kontakt til forældrene, da de før har haft møde om klassen. De virkede som om de bakkede op om et godt klassemiljø. Virkelig lækkert.

Flere gange fik jeg af eleverne at vide, at jeg var meget sødere end en anden lærer. Det sætter jeg da pris på, men kan alligevel ikke helt lade være med at tænke, om jeg så ikke har gjort det godt nok. De sagde bl.a. den tidligere lærer råbte meget, men det har jeg meldt ud, at det gider jeg ikke. Så, så slænge de opfører sig ordentligt, så gør jeg også. Jeg kan selvfølgelig godt hæve stemmen, hvis det bliver nødvendigt, men det burde det ikke.

Derudover var jeg med som støttelærer i håndarbejde, hvor de rent faktisk fik lavet noget fagligt i dag. Jeg var også med i klassen, da de havde engelsk, men her blev det heller ikke til noget fagligt i dag. Noget af tiden var jeg dog udenfor. En elev havde brug for en lufter. Han var afvisende og lettere destruerende. Navneskiltet eksisterer i hvert fald ikke længere! Så vi gik udenfor og byggede papirflyvere. Da han så var klar til det, gik han sselv ind i klassen igen. Følte mig mere som en pædagog der end en lærer. Æv.

kh
Simone

Ingen kommentarer:

Send en kommentar