mandag den 29. juli 2013

Vandskade

Halløjsa.

Ja, trods mit korte indlæg tidligere om hvad jeg havde i ærmet til jer, fik jeg ikke gjort noget ud af selve indlægene. De kommer dog inden for nærmeste fremtid, og derudover er yderligere 2 indlæg føjet til stakken. Jo jo, jeg får da oplevet noget :)

Den første her, kommer til at omhandle vores vandskade. Det hele begyndte mandag d. 22.juli. Jeg kommer hjem efter nogle dage ved mine forældre, og lægger da nok mærke til gulvet i gangen føles lidt bulet. Jeg slår det hen med, at det nok skyldes de sandaler jeg har gået med hele weekenden. Ca. halv ni om aftenen ringer det imidlertidigt på vores dør. Vi lukker selvfølgelig op, og udenfor står vores underbo og formanden for afdelingen. Vandet løber ned af væggen ved underboen, og formanden spørger så om vi har noget med vand kørende, hvilket vi afkræfter. Herefter spørger han om vi har problemer med vandet. Heller ikke det kan vi bekræfte. Han mærker ved en fodliste, som viser sig at være hel våd. Han går for at få fat i falck, mens vi beslutter at pille vores vinylgulv af. Det sejler bogstavlig talt indenunder, og stavene i gulvet har rejset sig en del milimeter. Intet under jeg syntes gulvet var humblet.
Der bliver herefter en del renden frem og tilbage, da det viser sig at et vandrør mellem os og overboen havde lyst til at afmærke territorium. Vi får hilst på overboen, og en mand kommer og skruer en plade i gangen af. Nu er det helt tydeligt at vandet kommer ovenfra. Man kan tydeligt høre det dryppe og der lugter af vådt træ/spånplade. Der bliver dog ikke lukket for vandet natten over, selvom vi havde givet tilladelse til dette. Jeg havde endda hamstret vand i spande og flasker, så vi kunne skylle ud i toilettet og få lidt at drikke, samt lave etagevask. Dette blev dog ikke nødvendigt, da falck ikke kunne finde hovedhanen.

Tirsdag kom der en lækker håndværk. Ja ja, jeg ved godt jeg har kæreste på, men godt så han altså ud. Han kommer for at fjerne træpladen helt, sam kigge under vores køkkengulv. Dette resulterede i et ca. 1m2 stort hul i gangen, som altså kun er 1.10 bred. Senere kom han også og hev et køkkenskab ud, da fugten havde bredt sig den vej.
Denne dag blev vandrøret også skiftet. Spaden til en blikkenslager slukkede dog ikke for vandet i mellemtiden, så det regnede bogstavlig talt nede ved os. Så slemt at det faktisk kunne optages på film med vores kamera. Han havde ellers fået vist hvor hovedhanen sad, for det snakkede jeg nemlig med formanden om senere på dagen.

Og sådan ser det så ud, når blikkenslageren skifter rør uden at slukke for vandet:


Onsdag kom der en fra skadesservice med en affugter. Han var forfærdet over hvor vådt det hele var. Han blev faktisk ret sur over at vandet ikke var blevet lukket på noget tidspunkt. Desværre havde dette gjort, at nu også vores tapet var blevet ramt, og kunne hives ned i store stykker. Når han nu alligevel var her, fik jeg ham til at tjekke, om der også var trukket fugt ind i vores ekstra værelse, men det var heldigvis ikke tilfældet. Han fik opstillet en affugter, som siden da har kørt i døgndrift. Han skulle først komme og tjekke den på onsdag, men kom forbi allerede i dag. Det hele var så fint tørt. Der blev målt omkring 7% fugtighed alle steder, og så længe tallet bare er under 20% er alt i den skønneste orden. Så nu er den væk 2 døgn før tid, dejligt.

Fredag kom der igen 2 mænd på besøg. Denne gang var det en fra boligforeningen og en skadesanmelder. Jeg fortalte om forløbet, men det lød ærlig talt som om de var pænt ligeglade. Vi fortalte også at vi havde taget billeder undervejs, hvorefter han sagde det var ikke nødvendigt. Jeg syntes faktisk han var rigtig uhøflig. Men han gav i hvert fald lige på stedet lov til at vi måtte få lagt nyt gulv. Dejligt.

Her kan du finde billeder min kæreste tog af skaden lige da vi fjernede vinylen.
Her er så de billeder jeg har taget undervejs i forløbet.

Så nu mangler vi bare at få nyt gulv i gangen.

kh
Simone

Ingen kommentarer:

Send en kommentar